De Dexia-deal

2 dec

Ik heb in mijn “kijk op de week” meermaals aangegeven dat de Dexia deal een slechte zaak is voor de Belgische belastingbetaler. Ik heb u ook verteld dat de Belgische staat zich in het zak zou laten zetten door de Fransen. En ik heb gelijk gekregen.

Het is niet met trots dat ik dit vertel, maar de waarheid komt nu stilaan aan het licht. Dexia Bank België, waarvan de federale overheid sinds bijna twee maanden de trotse eigenaar is, zal dit jaar geen winst maken. De bank zal het boekjaar wellicht afsluiten met een verlies van zowat een miljard euro. Op royale dividenden uit deze investering hoeft de schatkist voorlopig niet te rekenen.

Het is niet voor niets dat de deal rond de waarborgen ineens herbekeken moesten worden. Door het kortzichtig oordeel waarbij de regering de risico’s minimaliseert van de 54 miljard euro staatswaarborgen werd deze in een voorlopige tussenoplossing teruggebracht tot 27 miljard euro.

De Dexia deal heeft ons land al veel geld gekost. Niet allen de ratingverlaging, maar België kwam ook in het oog van de storm terecht waarbij de rentevoeten als een pijl omhoog schoten. Gelukkig is de rust hier (voorlopig) teruggekeerd. De garanties kunnen de Belgische belastingbetalers 6 tot 10 miljard euro kosten.

België heeft de buit binnen: Dexia Bank is weer volledig in Belgische handen en verlost van een zware hypotheek. Maar de prijs die België daarvoor heeft betaald, is erg hoog, zeker als alles in rekening wordt gebracht. De Fransen lachen intussen in hun vuistje. (had ik het niet voorspeld?!)

Bron gegevens: De tijd

Plaats een reactie